Realizacja projektu „Eko-klasa” w SOSW im. Marynarza Polskiego w Damnicy
Sprawozdanie z dnia 17.06.2019 r.


Projekt „EkoKlasa” jest częścią Programu edukacyjnego „EkoMisja – Nie marnuję”, którego realizacja, we współpracy z Bankiem Żywności
w Słupsku, rozpoczęła się w naszym Ośrodku w dniu 28 maja 2019 r. pod kierunkiem pani Mirki Sawickiej-Glinki.
Wszystkie zajęcia w 4 grupach uczniowskich, w szkole oraz w internacie prowadzone były metodą projektu. W kilkugodzinnym programie wzięli udział uczniowie z czterech klas szkoły podstawowej jednej klasy z SPdP bezpośrednio zaangażowani w działania proekologiczne, z którymi na co dzień zajęcia edukacyjne z komunikacji i kreatywności prowadzi pani Mirka Sawicka-Glinka, a w kl. IIIa SP – pani Dorota Szpak.
Chętni uczniowie, wolontariusze świątecznych zbiórek żywności zostali podzieleni na cztery grupy wiekowe prawie całkowicie odpowiadające czterem klasom szkolnym:
1. Klasa IIIa SP- nauczyciel prowadzący zajęcia projektowe: Dorota Szpak i M. Sawicka-Glinka
2. Klasa VIc - nauczyciel prowadzący zajęcia projektowe: M. Sawicka-Glinka, Aleksandra Kapusz, Alicja Bednarek
3. Klasa VId - nauczyciel prowadzący zajęcia projektowe: M. Sawicka-Glinka, D. Gajewska
4. Klasa VIIIb - nauczyciel prowadzący zajęcia programowe - M. Sawicka-Glinka
5. Klasa IIIc SPdP- nauczyciel prowadzący zajęcia projektowe M. Sawicka-Glinka

Krótki przebieg projektu klasowo-grupowego „EkoMisja – Nie marnuję” od dnia 28 maja do 19 czerwca 2019 r.:
1. Spotkania z uczniami, w trzech grupach z edukatorem Banku Żywności w Słupsku – Lidią Hanczaruk, wprowadzające w tematykę projektu „EkoKlasa”.
2. Wybranie przez klasy 1-2 tematów, który uczniowie będą zgłębiać i nad którym będą pracować.
3. Ustalenie zasad pracy w grupach oraz etapów działań aż do zaprezentowania rezultatów końcowych projektu.
4. Umieszczenie przez uczniów w odpowiednich miejscach plakatów, naklejek i etykiet pod hasłem „Nie marnuję”.
5. Wyjazd w dniu 6 czerwca br. do pasieki edukacyjnej w Krzemienicy na zajęcia pt. „Życie i rola pszczół w przyrodzie” – 27 uczniów.
6. Prowadzenie określonych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, poznawczych, praktycznych przez trzy nauczycielki szkoły
z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych z segregatora „EkoMisja Nie marnuję” na następujące tematy:
T: Co szkodzi naszej planecie?
T: Po co nam tlen i świeże powietrze?
T: Jak segregować odpady?
T: Recykling, czyli jak odzyskać cenne surowce.
T: Co powstaje z odzyskanego papieru, plastiku i szkła?
T: Jak nie marnować jedzenia? Jak nie marnować wody? Jak oszczędzać energię?
T: Sposoby oszczędzania wody.
T: Jestem świadomym konsumentem. Mądrze kupuję.
T: Odnawialne źródła energii - woda, wiatr, słońce ( starsze klasy).

Realizacja zajęć praktycznych i warsztatowych z wykorzystaniem materiałów i środków dydaktycznych z „Pudełka edukacyjnego”
7. Prace ogrodnicze w szkolnej szklarni- wysiew warzyw: sałaty, rzodkiewki, marchewki – uczniowie kl. VI c pod kierunkiem pani Alicji Bednarek.
8. Zdrowe i smaczne potrawy z resztek. Prawidłowe przechowywanie żywności – wychowawcy internatu: Bożena Kowalko, Bożena Zagórowska, Edyta Berbecka.
9. Wykonanie w internacie plakatów do tematu: - Nasza planeta za 100 lat, jeśli nic nie zrobimy. - Nasza planeta czysta i zadbana- pod kierunkiem Agnieszki Tomaszewskiej.
10. Śmieciosztuka, czyli prace techniczne z odpadów w kl. IIIa SP, wykonanie kartonowej łodzi – prowadzi Dorota Szpak; w kl. VI d – dekoracje na gazetkę wakacyjną z papierowych odpadów metodą origami (łódki, żaglówki, rybki)– prowadzi M. Sawicka-Glinka
11. Eko-warsztaty, czyli jak zrobić coś z niczego – obrazy o tematyce morskiej z nakrętek od butelek (3 godziny lekcyjne) oraz pszczeli ul
z wytłaczanek po jajkach – pod kierunkiem M. Sawickiej-Glinki i A. Kapusz.
12. Prezentacja ww. prac, plakatów w bibliotece, a na koniec roku – w głównym holu szkoły.
13. Napisanie inscenizacji (autor: M. Sawicka-Glinka) do zaprezentowania społeczności szkolnej oraz edukatorowi Banku Żywności w Słupsku na uroczystości zakończenia roku szkolnego pt. „Eko-rady na wakacje”.
14. Uczenie dzieci tekstu oraz próby teatralne z rekwizytami.
15. Przygotowanie sceny w Sali lustrzanej oraz wystawy na holu.
16. 19 czerwca 2019 r. – prezentacja efektów projektu, czyli występ dzieci w scence.
Wnioski i spostrzeżenia:
1. Zajęcia z uczniami SOSW w Damnicy pokazały, że tematyka programu „EkoMisja - Nie marnuję” jest im bliska i bardzo ważna.
2. Działania praktyczne, rozwiązywanie kart pracy, oglądanie ilustracji, filmów w Internecie budziły ciekawość, ogromne zaangażowanie, szereg pozytywnych emocji, a także wyzwalały chęć komunikowania się między sobą i zadawania pytań nauczycielowi.
3. Wiele treści związanych z ochroną naszej planety, recyklingiem, przetwarzaniem surowców i niemarnowaniem wody, prądu i jedzenia wymaga dalszego pogłębiania, utrwalania i uświadamiania tak naszym uczniom, jak i ich rodzicom.

Opracowanie: Mirka Sawicka-Glinka

Eko-rady na wakacje

 

 

20190610_123534_resized 20190610_123540_resized 20190610_123544_resized 20190610_123551_resized 20190610_123601_resized 20190610_123618_resized 20190610_123718_resized DSC_0003 DSC_0012 DSC_0013 DSC_0017 DSC_0019 IMG_20190607_103308 IMG_20190607_103509 IMG_20190607_103519 IMG_20190607_103606 IMG_20190607_104817 IMG_20190607_105527

jQuery Ajax Image by VisualLightBox.com v3.1